Tarihimizi Öğrenmek Artık Daha Kolay: Geliştirilen Yapay Zeka Sayesinde Yazıtlardaki Eksik Parçalar Tamamlanabilecek

Günümüzde üzeri topraklarla, taşlarla, beton binalarla örtülmüş toprak altında bulunmayı bekleyen birçok yazıt var. Bulunan yazıtlardan bir kısmı okunabilecek durumda olsa da, büyük bir çoğunluğu okunamayacak kadar yıpranmış durumda.

15.03.2022 20:00:23 tarihinde yayınlandı.

Günümüzde üzeri topraklarla, taşlarla, beton binalarla örtülmüş toprak altında bulunmayı bekleyen birçok yazıt var. Bulunan yazıtlardan bir kısmı okunabilecek durumda olsa da, büyük bir çoğunluğu okunamayacak kadar yıpranmış durumda.

Bu yazıtlar bazen bizlere geçmişten ilginç bilgiler verirken, bazen de hüzünlü bilgiler içerebiliyor. Geçmişte yaşayan insanların taşları, mermerleri, tahtaları oyarak yazdıkları yazılarda anlatmak istedikleri şeylerin ne olduğu ve ne olabileceği oldukça ilgi çekici bir konu. Geçmiş de en az gelecek kadar ilgi çekici bir konu ve ilginç bilgilerle dolu. Okunamayacak durumda olan yazıtlardaki şifreleri çözmek için ise yeni bir yapay zeka geliştirildi.

Google Deepmind tarafından geliştirilen yapay zeka, Yunanistan'dan gelen hasarlı yazıtların okunabilmesine yardımcı olabilecek şekilde düzenlendi. Ithaca olarak adlandırılan sistem, Pythia olarak bilinen eski bir metin restorasyonu sistemi üzerine kuruldu. Bilim insanlarıyla işbirliği içerisinde yürütülen çalışma, geçmişin aydınlatılamayan karanlık izlerini aydınlatabilecek. Üstelik Ithaca'nın marifetleri sadece yazıtlardaki metinleri geri yüklemekle de sınırlı değil; yapay zeka aynı zamanda yazıtın nereden geldiğini ve oluşturulma tarihini de hesaplayabiliyor. Bu da tarihçilerin ve sinagogların işini büyük anlama kolaylaştırabilecek.

Papirüsler, taşlar, metaller, çanak çömlekler üzerinde yazılan ve hasarlı olmasından dolayı okunamayan pek çok metin üzerinde yapılan çalışmalar, daha fazla hasar görmemesi adına büyük bir özenle yürütülüyor. Bu nedenle de metinler üzerinde yapılan çalışmalarda, radyokarbon kullanılamıyor. Yani bu metinler üzerinde çalışmak daha çok emek, daha çok dikkat ve özen gerektiriyor. Ithaca kullanılarak ise; bu çalışmalarda artık çok daha kolay ve başarılı sonuçlar elde edilebilecek. 

Biraz önce de bahsettiğimiz gibi Ithaca, benzer bir amaçla üretilen Pythia sisteminin üzerine kuruldu. Pythia ise öncesinde pek çok başarılı işe imza attı. Pythia, tamamlanmamış bir yazıtla karşılaştığında boşlukları doldurabilecek çok sayıda ihtimali hesaplıyor ve olasılığı en yüksek olanı tarihçilere sunabiliyordu.

İLGİLİ HABER Dinozorları Yok Eden Meteorun Bile Öldüremediği Bir Antik Kaplumbağa Türü Keşfedildi

Yüzde 30,1 hata oranına sahip olsa da, Oxford Üniversitesi'nde aynı alanda çalışmalar yapan öğrencilerin saatlerini alan çalışmaları saniyeler içerisinde çözüme ulaştırabiliyordu. Öğrenciler ve Pythia'nın 50 yazıtın şifresini çözmek için yaptığı çalışmalar Pythia'nın sadece saniyelerini alırken, öğrenciler bu şifreleri çözmek için saatlerini harcadı. Şimdi ise bu düzenin üzerine geliştirilen Ithaca'nın Pythia'dan çok daha başarılı işler çıkartacağına kesin gözüyle bakılıyor. 

Ithaca'nın imza attığı başarılı işlerin sayısı şimdilik pek fazla değil. Ancak uygulanan testlere göre, tarihçilerin çalışmalarında yüzde 25lik doğruluk payı varken Ithaca'nın hasarlı yazıtlar üzerinde yüzde 62'lik doğruluk seviyesine sahip olduğu ortaya çıktı. Ithaca bu başarısını yazıtların geldiği yeri bulmakta da sürdürürken yüzde 71'lik doğruluk oranıyla yazıtın nereden geldiğini bizlere söyleyebiliyor.

Ithaca şu anda biraz meşgul çünkü bir dizi Atina kararnamesi için tarihçilere de destek veriyor. Tarihçiler, yaptığı çalışmalarda Atina kararnamesinin ortaya çıkış tarihini MÖ 446 olarak belirlemiş ancak bu pek çok açıdan tartışmalara sebep olmuştu. Pek çok tarihçi bu kararnamelerin o tarihte ve sonrasında resmi belgelerde geçtiğini ve tarihin daha erken olması gerektiğini söylerken; Ithaca'nın bulduğu sonuç tarihçilerin öngördüğü gibi MÖ 421 yılı oldu. Pek çok tarihçi, kararnamenin bu tarihte yazılmış olma olasılığının yüksek olduğunu söylerken, Ithaca da böylece ilk başarısına imza atmış oldu. İlerleyen günlerde, Ithaca'nın adını daha sık duyacağımız ve geçmişimizden izleri aydınlatma konusunda bizlere daha çok yardımı dokunacağı kesin.


Kaynak webtekno.com

 

Sanal Dünya ile Gerçek Dünya Birleşiyor: Dünyanın İlk Akıllı Kontakt Lensi Tanıtıldı

Oyunlarda ve bilim kurgu filmlerinde sık sık gördüğümüz, görüşümüze gerçek zamanlı bilgiler katan kontak lensler teknoloji geliştikçe gerçek olmaya daha da yakınlaşıyor. Metaverse’ü konuştuğumuz, gözlükle dünyamızı sanallaştıracağımızı dillendirdiğimiz şu günlerde lensler hakkında da bazı önemli gelişmeler paylaşıldı.

Türk Mobil Oyun Girişimi Spyke Games, 55 Milyon Dolarlık Yatırım Alarak Yeni Bir Rekor Kırdı

Mobil oyun sektöründe uzun süredir dünya devleri arasında mücadele eden Türk geliştiricilerden bugün yeni bir başarı örneği daha geldi. Peak’in Zynga’ya 1,8 milyar dolara satılması, Dream Games’in 1 milyar dolar değerlemeye ulaşması ve birçok şirketin milyonlarca dolarlık yatırım almayı başarmasının ardından dünyaya ismini duyuran son şirket Spyke oldu.

Counter-Strike 2de Tuhaf Bir Mekanik Ortaya Çıktı: Molotof Ateşinde Kızarmış Tavuk

Video oyun dünyasının önemli isimlerinden Valve, bundan birkaç ay önce oyuncuların yıllardır beklediği bombayı patlattı ve Counter-Strike 2'yi duyurdu. Henüz resmi olarak çıkış yapmayan oyun, bir süredir beta kapsamda deneyimlenebiliyor. Counter-Strike 2 oyuncularından gelen son haberler ise bu oyunda garip bir sürpriz yumurta olduğunu gözler önüne seriyor.